Hanna Mattila: Ympäristöhuoli tuoreimmassa saamelaisessa lasten- ja nuorten kirjallisuudessa

Tutkija Hanna Mattila, Sámi allaskuvla / Sámi University of Applied Sciences (SUAS), pitää esityksen ”Ympäristöhuoli tuoreimmassa saamelaisessa lasten- ja nuorten kirjallisuudessa”. Esitys on osa ”Lohkat! Luemme! Saamenkielinen lasten- ja nuortenkirjallisuus” -seminaaria, joka järjestettiin Pohjoismaisessa kulttuuripisteessä 20.9.2024.

IBBY Finlandin vuosittain järjestettävän seminaarin teemana on vuonna 2024 saamelainen lasten- ja nuortenkirjallisuus. Seminaarissa kuultiin saamelaisen kirjallisuuden parissa työskenteleviä asiantuntijoita ja toimijoita. Seminaari on suunnattu kaikille lasten- ja nuortenkirjallisuusalan ja kasvatuksen ammattilaisille, lasten- ja nuortenkirjallisuudesta kiinnostuneille sekä lapsiperheiden vanhemmille. Seminaarissa jaettiin myös Anni Swan -palkinto.

Tapahtuman järjesti IBBY Finland ry:n kanssa yhteistyössä Pohjoismainen kulttuuripiste, Suomen tietokirjailijat ry, Taiteen edistämiskeskus (Taike) ja Kirjastokaista.

Lohkat! Luemme! -seminaarin kaikki esitykset
IBBY Finlandin kotisivut

IBBYn aiempien vuosien seminaarien esitykset:
Mielen kielellä -seminaarin kaikki esitykset (2023)
Kirja mielessä -seminaari (2022)
Lastenkirjan monet kielet -seminaari (2021)
Lasten ja nuorten tietokirjat lukuilon edistäjänä -seminaari (2020)

Stream: Mikko Helander ja Joonas Nevalainen
Tuotanto: Kirjastokaista, 2024