Lohkat! Luemme! -seminaarin paneelikeskustelu

”Lohkat! Luemme! Saamenkielinen lasten- ja nuortenkirjallisuus” -seminaarissa kuultiin paneelikeskustelu, jonka vetäjänä toimi IBBY Finland ry:n puheenjohtaja Demi Aulos. Seminaari järjestettiin Pohjoismaisessa kulttuuripisteessä 20.9.2024.

Paneelikeskustelussa olivat mukana:
Petter Morottaja, kielitieteilijä, opettaja ja kirjailija
Tiina Mäntylä, Suomen saamelainen erikoiskirjasto
Karoliina Harvala, Suomen saamelainen erikoiskirjasto
Saana Guttorm, Helsingin saamenkielinen varhaiskasvatus

Panelistit keskustelivat seminaarin teemoista puheenvuorojen inspiroimana sekä mahdollisuuksista tukea saamenkielten oppimista kirjallisuuden keinoin. He vastasivat osuuden lopuksi myös yleisökysymyksiin.

IBBY Finlandin vuosittain järjestettävän seminaarin teemana on vuonna 2024 saamelainen lasten- ja nuortenkirjallisuus. Seminaarissa kuultiin saamelaisen kirjallisuuden parissa työskenteleviä asiantuntijoita ja toimijoita. Seminaari on suunnattu kaikille lasten- ja nuortenkirjallisuusalan ja kasvatuksen ammattilaisille, lasten- ja nuortenkirjallisuudesta kiinnostuneille sekä lapsiperheiden vanhemmille. Seminaarissa jaettiin myös Anni Swan -palkinto.

Tapahtuman järjesti IBBY Finland ry:n kanssa yhteistyössä Pohjoismainen kulttuuripiste, Suomen tietokirjailijat ry, Taiteen edistämiskeskus (Taike) ja Kirjastokaista.

Lohkat! Luemme! -seminaarin kaikki esitykset
IBBY Finlandin kotisivut

IBBYn aiempien vuosien seminaarien esitykset:
Mielen kielellä -seminaarin kaikki esitykset (2023)
Kirja mielessä -seminaari (2022)
Lastenkirjan monet kielet -seminaari (2021)
Lasten ja nuorten tietokirjat lukuilon edistäjänä -seminaari (2020)

Stream: Mikko Helander ja Joonas Nevalainen
Tuotanto: Kirjastokaista, 2024