Anu Ojaranta: Miten varautua informaatiovaikuttamiseen ja mikä on informaatiolukutaidon rooli?

Kirjastotoimen ylitarkastaja Anu Ojaranta Lounais-Suomen aluehallintovirastosta pitää puheenvuoron ”Miten varautua informaatiovaikuttamiseen ja mikä on informaatiolukutaidon rooli?” Esitys on 10.9.2024 pidetystä ”Ollos huoleton, kirjastos valmiin on – Näkökulmia kirjastojen varautumissuunnitteluun” -webinaarista, jonka järjestivät AVI kirjastotoimi ja alueelliset kehittämiskirjastot. Anu Ojarannan esityksen jälkeen tilaisuuden juontaja, ylitarkastaja Marko Ojala Etelä-Suomen aluehallintovirastosta kävi Ojarannan kanssa läpi, mitä luennon aikana oli noussut esille chatissa.

Turvallisuuspuhe on noussut osaksi myös kirjastojen arkea. Koulutuspäivässä kysytään, millaisiin ilmiöihin kirjastojen tulisi varautua osana varautumista. Ilmiöistä nostetaan esille yhteiskunnallinen resilienssi, ilmastonmuutos, disinformaatio, tekoäly ja hybridiuhat. Koulutuspäivä alkoi yleistä varautumistematiikkaa käsittelevällä puheenvuorolla ja sen päätti osuus, jossa pureuduttiin viestintään osana varautumista. Tämä koulutuspäivä oli ensimmäinen osa kaksiosaista koulutuskokonaisuutta. Toinen osa on työpajatoimintaa.

Koulutuspäivän kaikki esitykset

Stream: Mikko Helander ja Joonas Nevalainen