Anni Swan -mitali 2024 Siiri Enorannalle teoksesta Maailmantyttäret

Vuoden 2024 Anni Swan -mitali on myönnetty Siiri Enorannalle utopiaromaanista Maailmantyttäret (WSOY, 2022). Anni Swan -mitali myönnettiin Siiri Enorannalle 20.9.2024 IBBY Finlandin järjestämässä seminaarissa Pohjoismaisessa kulttuuripisteessä.

Mitalin luovutti IBBY Finland ry:n puheenjohtaja Demi Aulos, ja palkinnonjakopuheen piti tutkija, yliopistonlehtori ja IBBY:n arvostelulautakunnan pj. Jaana Pesonen.

”Huikean monitasoisen seikkailuromaanin tapahtumapaikkana on Maailmankoti, jossa tarinan viiden erilaisen päähenkilön elämät kietoutuvat yhteen. Seikkailun lisäksi Maailmantyttäret on kertomus ystävyydestä ja toivosta.
Enorannan mestarillinen ja runsaudessaan häkellyttävä teos on ihmeellinen matka, jolla pohditaan uskontoja ja taidetta, olemassaolon merkitystä, rukoillaan taiteiden, lempeyden ja luovuuden äitiä Yokoonoa, opiskellaan ja janotaan tietoa ja ymmärrystä. Ja tanssitaan, niin ilosta ja nautinnosta, kuin riitojen ja erimielisyyksien selvittämiseksi.
Maailmantyttäret on Enorannan kymmenes romaani ja vahvistaa jo ennestään hänen ilmiömäistä osaamistaan kokonaisten, ehjien maailmojen luojana.”

Anni Swan -palkinnosta
IBBY Finland ry jakaa joka kolmas vuosi Anni Swan -mitalin kotimaiselle lasten- tai nuortenkirjalle. Anni Swan -mitali on vanhin edelleen jaettava lasten- ja nuortenkirjallisuuspalkinto, ja se jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1961. Mitali on hopeoitu ja Wäinö Aaltosen suunnittelema. Mitali myönnetään teokselle, joka on taiteellisesti korkeatasoinen ja aiheenkäsittelyltään sekä ilmaisultaan omintakeinen.

IBBY Finland ry:stä ja seminaarista
IBBY Finland on lasten- ja nuortenkirjallisuuden ystävien järjestö, joka tekee vapaaehtoisvoimin töitä lukuilon, lukemisen ja laadukkaan lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolesta sekä kotimaassa että ulkomailla. IBBY Finland järjestää vuosittain seminaarin. Anni Swan -palkinnon luovutus oli viiminen ohjelmanumero vuoden 2024 seminaarissa. Seminaarin teemana vuonna 2024 oli saamelainen lasten- ja nuortenkirjallisuus. Lohkat! Luemme! Saamenkielinen lasten- ja nuortenkirjallisuus -seminaarissa kuultiin saamelaisen kirjallisuuden parissa työskenteleviä asiantuntijoita ja toimijoita. Seminaari on suunnattu kaikille lasten- ja nuortenkirjallisuusalan ja kasvatuksen ammattilaisille, lasten- ja nuortenkirjallisuudesta kiinnostuneille sekä lapsiperheiden vanhemmille.

Tapahtuman järjestivät IBBY Finland ry:n kanssa yhteistyössä Pohjoismainen kulttuuripiste, Suomen tietokirjailijat ry, Taiteen edistämiskeskus (Taike) ja Kirjastokaista.

Siiri Enorannan kotisivut
Maailmantyttäret Sivupiirissä